Elke dag bouwen we stress op in ons lichaam. We gaan naar ons werk, moeten boodschappen doen, hebben de zorg voor onze kinderen of een ziek familielid…. Al deze werkzaamheden en zorgen, slaan zich op in je lichaam. Het lichaam heeft ontspanning nodig om te kunnen ontladen en opladen. Vaak schiet deze ontspanning er echter in. We zoeken onze ontspanning in activiteiten, maar ook dat is inspanning, ondanks dat het leuk is! Het gevolg is dat het lichaam de stress niet kan releasen en het langzaam ‘opbrandt’ omdat stress enorm veel energie vreet. Als je dit langdurig doet, kun je overspannen raken of je belandt in een burn-out.

Daarnaast krijgen we ook allemaal te maken in ons leven met schokkende gebeurtenissen/trauma. Van nature hebben we een overlevingsmechanisme wat in werking wordt gesteld. Het zogenaamde vechten-vluchten-bevriezen (en er wordt tegenwoordig ook gesproken over een 4e respons die voornamelijk vrouwen hebben: beschermen, een reactie die zij hebben ontwikkeld in de oertijd waarin de mannen gingen jagen en de vrouwen en kinderen achterbleven in het dorp. Als er dan een dier of vijandige stam het dorp binnenkwam, was de primaire reactie van de vrouwen om voor de kinderen te gaan staan, om deze te beschermen).

Ik heb deze reactie ook zelf mogen ervaren toen ik in de nacht, met mijn oudste zoon, toen net een paar maanden oud, van de trap af liep en viel. Waar ik, als ik zonder hem van de trap af was gelopen, als primaire reactie had gehad om met mijn armen te proberen om de trapleuning te grijpen zodat ik niet zou vallen, deed ik dit nu niet. Mijn reactie was: armen en handen stevig om mijn zoon heen slaan en dan met name om zijn hoofd en mijn lichaam draaien, zodat ik de klap op zou vangen voor hem. De bescherming van zijn lichaam, ging voor de bescherming van mijn eigen lichaam. De oer-reactie van een moeder…..

Na dit soort gebeurtenissen is de natuurlijke reactie van het lichaam om te gaan schudden/trillen/schokken. In de dierenwereld zie je dit ook gebeuren. Als voorbeeld: een vogeltje vliegt tegen het raam, het valt op de grond en blijft daar een poosje stil zitten (freeze reactie). Als vanzelf gaat het zitten schokken/trillen (stress release). Wanneer je het vogeltje met rust laat, zal het schokken/trillen als vanzelf stoppen en het vogeltje vrolijk weer wegvliegen. Pak je echter het vogeltje op en ga je het troosten/aaien, dan onderdrukt het vogeltje zijn natuurlijke reactie en zal de gebeurtenis zich opslaan in zijn lichaam. Dit is nadelig voor het vogeltje, het zal namelijk een angst ontwikkelen die hem belemmert in zijn verdere leven.

Wij mensen hebben allemaal geleerd om deze stress reacties te onderdrukken. Wanneer je dit doet, slaat de adrenaline en cortisol zich op ons lichaam waardoor ons systeem ontregeld wordt. Het is dus van belang om deze reactie niet te onderdrukken, maar te laten gebeuren, zodat het lichaam de gelegenheid krijgt om te herstellen. Gelukkig kan dit ook achteraf nog. Met speciale technieken/oefeningen is het mogelijk om deze reactie op te wekken, waardoor de stress alsnog gereleased kan worden en het lichaam zich kan herstellen.

Tijdens de coaching- & burn-out trajecten zal ik ook gaan werken met deze technieken als extra ondersteuning in het herstelproces. Want vanuit het holistisch perspectief, werk je aan de balans tussen het fysieke, emotionele, mentale en spirituele aspect. Bewustwording en aandacht voor alle lagen is hierin belangrijk voor echt herstel en integratie.

Spreekt dit je aan? Neem dan contact op via: info@flowoflove.nl of +31 6 39629101

 

Warme groet,

Leona.