Wat is burn-out?

Een burn-out krijg je niet zomaar. Vaak wordt jarenlang stress opgebouwd in het lichaam, waarvan de signalen worden gemist of genegeerd. Dit kan komen doordat je structureel teveel en te hard werkt en te weinig rust neemt om te herstellen. De ‘herstelschuld’ wordt daardoor steeds groter en uiteindelijk onomkeerbaar waardoor je bun-out raakt.

Maar ook grote life-events kunnen heel veel stress opleveren, denk maar aan het overlijden van een dierbare, een verhuizing, een geboorte e.d. Maar ook te veel (leuke) dingen doen of (te) fanatiek sporten vragen veel van je lichaam en leveren dus stress op waardoor je burn-out kunt raken.

Een burn-out wordt vaak gekoppeld aan de werksituatie, maar is vaak een combinatie van dingen. Een hoge werkdruk, slechte sfeer op het werk, reorganisaties waardoor je toekomst onzeker wordt, of juist werkeloosheid, in combinatie met een gespannen thuissituatie, mantelzorg, een negatief zelfbeeld, onzekerheid, moeite met grenzen aangeven of de lat heel hoog leggen voor jezelf in combinatie met een life-event zorgen dat je letterlijk opbrandt.

Je slaapt slecht, waardoor je onvoldoende uitrust, je krijgt meer behoefte aan makkelijk/snel eten waar meer vet/suiker in zit, waardoor je lichaam belangrijke bouwstoffen en rust mist.

Het begint met ‘vage klachten’, gaat over in chronische vermoeidheid, somberheid en slaapproblemen, waarna, bij niet ingrijpen, de burn-out volgt. De koek is echt op.

Een burn-out is GEEN falen! Juist de mensen die veel hooi op hun vork nemen, die altijd klaarstaan en iets extra’s voor een ander doen, degenen die zeggen: het gaat wel, ik doe het wel, ga maar naar huis, ik doe het wel voor je. Dat zijn de mensen die burn-out raken. Juist de mensen die het sterkst lijken, branden op.

 

Burn-out, en dan?

Belangrijk is dat je eerst lichamelijk gaat herstellen. Dat betekent rust, rust rust! Slapen, ontspannen en zo min mogelijk verplichtingen. In de 1e fase is het van belang dat je de burn-out accepteert, pas dan kun je gaan herstellen. Het is belangrijk dat je hier ondersteuning bij krijgt van een goede psycholoog of burn-out coach. Als het lichaam voldoende hersteld is, kun je gaan kijken naar je leefstijl, gewoontes, gevoelens en gedrag, om van daaruit naar de opbouwende fase/re-integratie te gaan.

 

Hoe ondersteunt massage bij burn-out?

Met massages kunnen we ervoor zorgen dat lichaam en geest weer één worden. Tijdens de massage worden spanningen gelokaliseerd en spieren losgemaakt, waardoor er afvalstoffen vrijkomen. Hierbij kunnen ook emoties loskomen. Het lichaam heeft deze emoties jarenlang opgeslagen. Een goede massage zorgt er daarnaast voor dat je beter kan slapen en lekkerder in je vel zit. Het lichaam heeft tot slot een zelf herstellend vermogen, dat door een massage geprikkeld wordt. Daardoor voelen we ons na een massage als herboren. Dit komt omdat het lichaam tijdens de massage o.a. endorfine (het geluk hormoon) en oxytocine (het knuffelhormoon) aanmaakt. Deze stofjes verminderen stress en verhogen ons geluksgevoel. Daarnaast worden het stresshormoon Cortisol en het adrenalinepeil verminderd, waardoor het lichaam uit de overlevingsstand kan komen. Ook wordt de aanmaak van serotonine en dopamine gestimuleerd waardoor o.a. blijdschap en welzijn weer ervaren kan worden en er een positieve invloed hebben op slaap, zelfvertrouwen, het geheugen en het ervaren/verwerken van emoties.

Het herstellen van een burn-out kost tijd en daar kan een regelmatige massage heel goed bij helpen. Het kan het herstel echt bevorderen/versnellen en geeft daarnaast ook meer ruimte in je hoofd. Hierdoor krijgen we weer nieuwe energie, zin om iets te ondernemen en bijvoorbeeld doelen na te streven. Bovendien brengt een massage een groter bewustzijn van het lichaam, wat zeker bij een burn-outer van levensbelang is. Lichaamssignalen zijn door de burn-outer langdurig en stelselmatig genegeerd, waardoor de band met het lichaam weer opnieuw opgebouwd moet worden.

 

Wat houdt een burn-out traject in?

Wanneer je al hulp hebt van een goede psycholoog en/of coach, waar je jezelf fijn bij voelt, dan kun je kiezen voor het traject met alleen massage. Als eerste zullen we een intakegesprek inplannen waarin we kijken naar wat je wensen zijn, wat mogelijk is en stellen we een behandelplan op. Ik richt mij dan puur op de massages en laat de verdere adviezen over aan de psycholoog/coach. En dat is heel fijn en geeft rust, aangezien je jezelf dan alleen maar hoeft te richten op de massage en het ervaren van je lichaam.

Wanneer je (nog) geen psycholoog/coach hebt, bied ik in de praktijk ook trajecten met coachende gesprekken aan. Tijdens deze sessies, gaan we op zoek naar hoe jij weer kunt herstellen van een burn-out op alle niveaus (fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel). Deze sessies worden los van de massages gedaan, zodat de focus maar op 1 ding hoeft te liggen. Ook hier stemmen we in een intakegesprek af wat bij jou wensen en mogelijkheden past.

 

Ook als je geen burn-out hebt, maar wel veel stress/spanning ervaart, ben je welkom in de praktijk. Ook kinderen/jongeren zijn welkom.